Tisztába vagyok vele, hogy mindenki valamennyire tud figyelni, a többségnél fel sem merül, hogy ezt képezni kellene, de ez a tanítás nem is a többségnek szól, hanem azon értelmes embereknek, akik felismerték már, hogy az életük MINŐSÉGE múlik azon, hogy mennyire ÉBEREK és TUDATOSAK. Ehhez pedig a figyelem a kulcs.
Ez a tanítás a figyelmet alapjaira bontja, és leválasztja róla azokat a beidegződéseket, amik a tisztánlátást homályosítják.
A téma alapja a Satipatthána A buddhista meditáció szíve c. könyv. Amikor idéző jelet látsz, az idézet innen van. Bízom benne, hogy felismered az azonosságot, még akkor is, ha teljesen más módon bontom ki a lényeget.
Mivel olvasni mindenki tud, ez nem egy olvasási gyakorlat, hanem a lényege, hogy kipróbálod a leírt, vagy elmondott gyakorlatokat, és annyiszor végzed, amennyiszer kell ahhoz, hogy feltáruljon neked a lehetőségek mezeje.
Hamarosan építkezésbe fogok, a házban lesz egy jó nagy terem is, ahol akár workshopokat is lehet tartani, ha teheted, akkor kérem, hogy a tanításért cserébe adományozz ! Majd ha eljössz hozzám, jó érzés lesz a szívedben, hogy te is hozzájárultál valamivel.
FONTOS!
Ez az anyag nem egy tankönyv, nem elég elolvasni és meghallgatni, ezt gyakorolni kell. 5 hónap… Addig ne hallgasd meg a következő hanganyagot, amíg az elsőt nem gyakoroltad legalább 30 napig, nem kell előre szaladni, mert könnyen becsaphatod magad! Csak a gyakorlat elvégzése után nyisd meg a következőt. Addig ne gondolj és ne mondj róla semmit, amíg végig nem csináltad. Utána viszont szívesen meghallgatom…
Változás. Nem kaptam engedélyt az alapgyakorlatokon kívül, érdemi tanítás megosztására ezen a platformon, Csak személyesen, és csak azoknak, akik avatást kérnek a hagyomány szerint. így letöröltem az eddig feltett anyagokat.
Viszont a jó hír az, hogy már az alapgyakorlatok végzése is megvilágosodást hozhat.
Alapok
“Az emberi élet egyensúlya az érzékelés és a kifejezés között van. Mit érzékelünk, hogyan integráljuk magunkban, és hogyan találunk neki kifejezésmódot, a világban végzett cselekvéseink által.”(Sadhguru)
A Tökéletes éberség két aspektusa a befogadó és az aktív figyelem.
1. Mit jelent a puszta figyelem (befogadó figyelem)?
Puszta figyelemről akkor beszélünk, amikor tudatában vagyunk mindannak, ami velünk és bennünk történik az észlelés egymást követő pillanataiban. Miközben a 6 fajta érzéki benyomásra figyelünk / látás, hallás, szaglás, ízlelés, testi érzet, tudat/, figyelmünket a tapaszalt tények puszta regisztrálására korlátozzuk anélkül, hogy akár tettekkel, akár szavakkal, akár olyan szellemi műveletekkel reagálnánk azokra, mint amilyen az önmagunkra vonatkoztatás, beleértve a tetszést, nem tetszést, megítélés, vagy az azokról történő gondolkodás. “
A megfigyelés visszahúzódik az észlelési folyamat legelső szakaszába, amikor a tudat még tisztán befogadó állapotban van, és a figyelem a pillanatnyi realitás puszta észrevevésére korlátozódik.
Amikor a puszta figyelmet gyakoroljuk, akkor hosszabb időt biztosítunk a pillanatnyi realitás megismerésére, ennek a megalapozása azokat a benyomásokat kiszűri, ami torzítana hitelességen. Ilyenek pl.: Az előzetes elképzelések, hiedelmek, tanult reakciók, tanult meggyőződések, amik anyuka, vagy apuka, vagy más tapasztalataiból levont következtetés, vagy téves általánosítás.
Pl.: Apuka még mindig zavarba jön, ha kérdőre vonják. Mert gyerek korában egy felmerülő problémára adott spontán reakcióját megkérdőjelezték. És akkor fixálódott benne, a bizonytalanság, mások hatására önmagát kérdőjelezte meg. Ez mindaddig kíséri, amíg fel nem ismeri a tévedését, hogy nem ő hibázott.
Ha ezeket kiszűrjük azzal, hogy megtanulunk újra úgy figyelni, mint a kisgyerekek, tanult sémák nélkül, ezt gyakoroljuk, legalább 21-30 napig, ez egy olyan frissítés, ami beidegződik, és átláthatóvá teszi a helyzeteket. A lényeglátást ez alapozza meg.
A mai tudomány állása szerint a szinapszisokban tárolt infó, ha hosszan nem kap figyelmet, energiát, akkor levált, így a beidegződött “műsort” kitartó puszta figyelemmel át tudjuk írni.
A puszta figyelem gyakorlásával megtisztul a “ talaj” az összes további szellemi művelethez.
A gyakorlás módja
Mivel a gyakorlat egyszerű, ahogy a hanganyagokban hallani fogod, könnyű követni, erről nem írok többet, csak elvégzed minden nap legalább 15-30 percet rászánva. Rá fogsz érezni ennek a nagyszerűségére, és egyszer csak azt veszed észre, hogy mindig így figyelsz.
Érdek nélkül nézni valamire nem annyira könnyű, mint ahogy elsőre látszik, ha felmerülnek benned a figyelem folyamán “címkék”, asszociáció, önmagadra vonatkoztatás, tetszés, nem tetszés, ítélkezés, stb., akkor vedd észre, hogy ez megjelent, válaszd le a figyelem tárgyáról, és ne foglalkozz vele többet, engedd el. Ezek a szubjektív ítéletek azok a figyelemhez tapadt torzítások, amik nélkül sokkal jobban látsz, engedd, hogy az észlelés mezöjében önmagában jelenjen meg .
Pont így:
“ Amit látsz, abban csak a látott legyen benne, amit hallasz, abban csak a hallott legyen benne, amit ízként, vagy tapintásként érzékelsz, abban csak az érzékelt legyen benne, amit gondolsz, abban csak a gondolt legyen benne. “
A gyakorlatban én egyenként felsoroltam a beérkező infókat, neked ezeket nem kell magadban kimondani, csak érzékeltetni szerettem volna, hogy milyen is, amikor minősítés nélkül észlelsz valamit. Ráadásul egyszerre mindent, anélkül, hogy hozzáfűznél bármit. Itt most nem választottuk szét a kívülről, és belülről jövő infókat, te se tedd… Próbáld ki, hogy milyen, amikor csak létezel, nem teszel semmit, csak éberen befogadod az infókat.
Az a legjobb, ha mindkettőt gyakorlod minden nap.
2. A tiszta tudatosság (aktív figyelem)
„A puszta figyelem irányítása egy adott objektumra, vagy “a puszta figyelem tisztaságához adódik a cél és a valóság teljes tudatossága, mind belső, mind külső értelemben. Máshogy: A tiszta tudatosság a helyes figyelmi beállítódáson alapuló pontos tudás, vagy bölcsesség.”
A célirányos cselekvés visszahatást idéz elő, mindabból amire irányult. Mivel a tudatunk tükrözi a belső világot, itt lépnek be a korrigáló folyamatok. A tiszta tudatosság a tevékenyen alakító és teremtő energiákat vezeti és erősíti.
A befogadás és az aktivitás tökéletes egyensúlya éberré tesz.
Alapok
“Az emberi élet egyensúlya az érzékelés és a kifejezés között van. Mit érzékelünk, hogyan integráljuk magunkban, és hogyan találunk neki kifejezésmódot, a világban végzett cselekvéseink által.”(Sadhguru)
A Tökéletes éberség két aspektusa a befogadó és az aktív figyelem.
1. Mit jelent a puszta figyelem (befogadó figyelem)?
Puszta figyelemről akkor beszélünk, amikor tudatában vagyunk mindannak, ami velünk és bennünk történik az észlelés egymást követő pillanataiban. Miközben a 6 fajta érzéki benyomásra figyelünk / látás, hallás, szaglás, ízlelés, testi érzet, tudat/, figyelmünket a tapaszalt tények puszta regisztrálására korlátozzuk anélkül, hogy akár tettekkel, akár szavakkal, akár olyan szellemi műveletekkel reagálnánk azokra, mint amilyen az önmagunkra vonatkoztatás, beleértve a tetszést, nem tetszést, megítélés, vagy az azokról történő gondolkodás. “
A megfigyelés visszahúzódik az észlelési folyamat legelső szakaszába, amikor a tudat még tisztán befogadó állapotban van, és a figyelem a pillanatnyi realitás puszta észrevevésére korlátozódik.
Amikor a puszta figyelmet gyakoroljuk, akkor hosszabb időt biztosítunk a pillanatnyi realitás megismerésére, ennek a megalapozása azokat a benyomásokat kiszűri, ami torzítana hitelességen. Ilyenek pl.: Az előzetes elképzelések, hiedelmek, tanult reakciók, tanult meggyőződések, amik anyuka, vagy apuka, vagy más tapasztalataiból levont következtetés, vagy téves általánosítás.
Pl.: Apuka még mindig zavarba jön, ha kérdőre vonják. Mert gyerek korában egy felmerülő problémára adott spontán reakcióját megkérdőjelezték. És akkor fixálódott benne, a bizonytalanság, mások hatására önmagát kérdőjelezte meg. Ez mindaddig kíséri, amíg fel nem ismeri a tévedését, hogy nem ő hibázott.
Ha ezeket kiszűrjük azzal, hogy megtanulunk újra úgy figyelni, mint a kisgyerekek, tanult sémák nélkül, ezt gyakoroljuk, legalább 21-30 napig, ez egy olyan frissítés, ami beidegződik, és átláthatóvá teszi a helyzeteket. A lényeglátást ez alapozza meg.
A mai tudomány állása szerint a szinapszisokban tárolt infó, ha hosszan nem kap figyelmet, energiát, akkor levált, így a beidegződött “műsort” kitartó puszta figyelemmel át tudjuk írni.
A puszta figyelem gyakorlásával megtisztul a “ talaj” az összes további szellemi művelethez.
A gyakorlás módja
Mivel a gyakorlat egyszerű, ahogy a hanganyagokban hallani fogod, könnyű követni, erről nem írok többet, csak elvégzed minden nap legalább 15-30 percet rászánva. Rá fogsz érezni ennek a nagyszerűségére, és egyszer csak azt veszed észre, hogy mindig így figyelsz.
Érdek nélkül nézni valamire nem annyira könnyű, mint ahogy elsőre látszik, ha felmerülnek benned a figyelem folyamán “címkék”, asszociáció, önmagadra vonatkoztatás, tetszés, nem tetszés, ítélkezés, stb., akkor vedd észre, hogy ez megjelent, válaszd le a figyelem tárgyáról, és ne foglalkozz vele többet, engedd el. Ezek a szubjektív ítéletek azok a figyelemhez tapadt torzítások, amik nélkül sokkal jobban látsz, engedd, hogy az észlelés mezöjében önmagában jelenjen meg .
Pont így:
“ Amit látsz, abban csak a látott legyen benne, amit hallasz, abban csak a hallott legyen benne, amit ízként, vagy tapintásként érzékelsz, abban csak az érzékelt legyen benne, amit gondolsz, abban csak a gondolt legyen benne. “
A gyakorlatban én egyenként felsoroltam a beérkező infókat, neked ezeket nem kell magadban kimondani, csak érzékeltetni szerettem volna, hogy milyen is, amikor minősítés nélkül észlelsz valamit. Ráadásul egyszerre mindent, anélkül, hogy hozzáfűznél bármit. Itt most nem választottuk szét a kívülről, és belülről jövő infókat, te se tedd… Próbáld ki, hogy milyen, amikor csak létezel, nem teszel semmit, csak éberen befogadod az infókat.
Az a legjobb, ha mindkettőt gyakorlod minden nap.
2. A tiszta tudatosság (aktív figyelem)
„A puszta figyelem irányítása egy adott objektumra, vagy “a puszta figyelem tisztaságához adódik a cél és a valóság teljes tudatossága, mind belső, mind külső értelemben. Máshogy: A tiszta tudatosság a helyes figyelmi beállítódáson alapuló pontos tudás, vagy bölcsesség.”
A célirányos cselekvés visszahatást idéz elő, mindabból amire irányult. Mivel a tudatunk tükrözi a belső világot, itt lépnek be a korrigáló folyamatok. A tiszta tudatosság a tevékenyen alakító és teremtő energiákat vezeti és erősíti.
A befogadás és az aktivitás tökéletes egyensúlya éberré tesz.
Alapok
“Az emberi élet egyensúlya az érzékelés és a kifejezés között van. Mit érzékelünk, hogyan integráljuk magunkban, és hogyan találunk neki kifejezésmódot, a világban végzett cselekvéseink által.”(Sadhguru)
A Tökéletes éberség két aspektusa a befogadó és az aktív figyelem.
1. Mit jelent a puszta figyelem (befogadó figyelem)?
„Puszta figyelemről akkor beszélünk, amikor tudatában vagyunk mindannak, ami velünk és bennünk történik az észlelés egymást követő pillanataiban. Miközben a 6 fajta érzéki benyomásra figyelünk / látás, hallás, szaglás, ízlelés, testi érzet, tudat/, figyelmünket a tapaszalt tények puszta regisztrálására korlátozzuk anélkül, hogy akár tettekkel, akár szavakkal, akár olyan szellemi műveletekkel reagálnánk azokra, mint amilyen az önmagunkra vonatkoztatás, beleértve a tetszést, nem tetszést, megítélés, vagy az azokról történő gondolkodás. “
„A megfigyelés visszahúzódik az észlelési folyamat legelső szakaszába, amikor a tudat még tisztán befogadó állapotban van, és a figyelem a pillanatnyi realitás puszta észrevevésére korlátozódik.”
Amikor a puszta figyelmet gyakoroljuk, akkor hosszabb időt biztosítunk a pillanatnyi realitás megismerésére, ennek a megalapozása azokat a benyomásokat kiszűri, ami torzítana hitelességen. Ilyenek pl.: Az előzetes elképzelések, hiedelmek, tanult reakciók, tanult meggyőződések, amik anyuka, vagy apuka, vagy más tapasztalataiból levont következtetés, vagy téves általánosítás.
Pl.: Apuka még mindig zavarba jön, ha kérdőre vonják. Mert gyerek korában egy felmerülő problémára adott spontán reakcióját megkérdőjelezték. És akkor fixálódott benne, a bizonytalanság, mások hatására önmagát kérdőjelezte meg. Ez mindaddig kíséri, amíg fel nem ismeri a tévedését, hogy nem ő hibázott.
Ha ezeket kiszűrjük azzal, hogy megtanulunk újra úgy figyelni, mint a kisgyerekek, tanult sémák nélkül, ezt gyakoroljuk, legalább 21-30 napig, ez egy olyan frissítés, ami beidegződik, és átláthatóvá teszi a helyzeteket. A lényeglátást ez alapozza meg.
A mai tudomány állása szerint a szinapszisokban tárolt infó, ha hosszan nem kap figyelmet, energiát, akkor levált, így a beidegződött “műsort” kitartó puszta figyelemmel át tudjuk írni.
A puszta figyelem gyakorlásával megtisztul a “ talaj” az összes további szellemi művelethez.
A gyakorlás módja
Mivel a gyakorlat egyszerű, ahogy a hanganyagokban hallani fogod, könnyű követni, erről nem írok többet, csak elvégzed minden nap legalább 15-30 percet rászánva. Rá fogsz érezni ennek a nagyszerűségére, és egyszer csak azt veszed észre, hogy mindig így figyelsz.
Érdek nélkül nézni valamire nem annyira könnyű, mint ahogy elsőre látszik, ha felmerülnek benned a figyelem folyamán “címkék”, asszociáció, önmagadra vonatkoztatás, tetszés, nem tetszés, ítélkezés, stb., akkor vedd észre, hogy ez megjelent, válaszd le a figyelem tárgyáról, és ne foglalkozz vele többet, engedd el. Ezek a szubjektív ítéletek azok a figyelemhez tapadt torzítások, amik nélkül sokkal jobban látsz, engedd, hogy az észlelés mezöjében önmagában jelenjen meg .
Pont így:
“ Amit látsz, abban csak a látott legyen benne, amit hallasz, abban csak a hallott legyen benne, amit ízként, vagy tapintásként érzékelsz, abban csak az érzékelt legyen benne, amit gondolsz, abban csak a gondolt legyen benne. “
A gyakorlatban én egyenként felsoroltam a beérkező infókat, neked ezeket nem kell magadban kimondani, csak érzékeltetni szerettem volna, hogy milyen is, amikor minősítés nélkül észlelsz valamit. Ráadásul egyszerre mindent, anélkül, hogy hozzáfűznél bármit. Itt most nem választottuk szét a kívülről, és belülről jövő infókat, te se tedd… Próbáld ki, hogy milyen, amikor csak létezel, nem teszel semmit, csak éberen befogadod az infókat.
Az a legjobb, ha mindkettőt gyakorlod minden nap.
2. A tiszta tudatosság (aktív figyelem)
„A puszta figyelem irányítása egy adott objektumra, vagy “a puszta figyelem tisztaságához adódik a cél és a valóság teljes tudatossága, mind belső, mind külső értelemben. Máshogy: A tiszta tudatosság a helyes figyelmi beállítódáson alapuló pontos tudás, vagy bölcsesség.”
„A célirányos cselekvés visszahatást idéz elő, mindabból amire irányult.” Mivel a tudatunk tükrözi a belső világot, itt lépnek be a korrigáló folyamatok. „A tiszta tudatosság a tevékenyen alakító és teremtő energiákat vezeti és erősíti.”
A befogadás és az aktivitás tökéletes egyensúlya éberré tesz.
Ahhoz, hogy jól élj, minden részeddel jól kell bánni. Ez életművészet. Fontos figyelni minden részletre. De az hagyján, a pillanatban kell megragadni a létben eleven abszolúte minőséget. És minden pillanatban, a változatos megnyilvánulásokban is. Ehhez eszköz, praktika a tanítás gyakorlása, ami érleli, kiműveli a finomságokat.

Nem az a kényelmes, ha nem kell megmozdulnod, nem kell figyelned, mert az élet ide-oda taszigál, és bambán bámulod, hogy ezt, + ezt, vajon miért kaptad…, ez, + ez, nekem miért nincs…
Pont fordítva van!
Hanem az a kényelmes, ha figyelmesen, tudatosan élsz, és teszel magadért.
Az élet sokkal élvezetesebb ha Te irányítod a dolgaid!
De ehhez tudni kéne, hogyan.
Az egymást követő életek is úgy alakulnak, ahogy a magokat veted, ha leszarod, szarkupacot kapsz, ha fejlődsz, lehetőségeket. Legyél a sorsod kovácsa!
Kérj avatást !
Ha kérdésed van hívj bátran. Van lehetőség coachingra is, ha nem mennek a dolgaid. Időpont egyeztetésre hivj fel, 20000 Ft / óra, a telefonszám a lap alján. Meghívlak a Figyelem Mesterképző kurzus bevezető előadására.
Helyszín Pécs, időpont augusztus eleje. Feliratkozni a Kapcsolat Űrlapon tudsz.